ظرافت های روابط عمومی در صنعت لجستیک 
28 اردیبهشت 1404, 16:41
کد خبر: 732

ظرافت های روابط عمومی در صنعت لجستیک 

روابط عمومی و حوزه ارتباطات در صنعت لجستیک مانند خود این صنعت، پیچیده، حساس و زیرساختی است اما با مجهز شدن به ابزارها و دیدگاه‌های علمی و به‌روز روابط عمومی، می‌توان این پیچیدگی‌ها را به نقاط موفقیت سازمان‌های لجستیکی تبدیل کرد. 

به گزارش تحریریه کاریبو محمد علی یاری، مدیر دپارتمان ارتباطات و روابط عمومی هلدینگ دکا به مناسبت هفته گرامیداشت روابط عمومی و ارتباطات یاداشتی را در اختیار این تحرریه قرار داده است:

متأسفانه حوزه ارتباطات و روابط عمومی در شرکت‌های لجستیکی کمتر فعال بوده است. لجستیک یک صنعت بنیادین است که تقریباً با همه صنایع تولیدی و خدماتی در ارتباط است. بدون لجستیک هیچ صنعتی از تولید پوشاک گرفته تا نفت و گاز و پتروشیمی نمی‌تواند محصول خود را به بازار برساند. اما به لحاظ تخصصی بودن این صنعت و لایه‌های مختلف ارتباطی آن با دیگر صنایع، حوزه ارتباطات چندان در این حوزه فعالیت نداشته و یا با واحدهای برند، بازاریابی، تجارت، بازرگانی و ... تلفیق شده است.


ارتباطات و روابط عمومی در صنعت لجستیک پیوند مستقیمی با تعمیق ارتباط با ذی‌نفعان، پاسخگویی و شفافیت در مقابل افکار عمومی، اعتمادسازی، مدیریت بحران‌ها، اطلاع‌رسانی در رسانه‌ها، ارتباط با متخصصان، نخبگان، انجمن‌ها، تشکل‌ها، صنایع، لایه‌های مدیران دولتی، بخش خصوصی، دانشگاهیان و ... دارد.


برجسته‌سازی نقش صنعت لجستیک در رسانه‌ها و افکار عمومی، پررنگ کردن اثرات آن بر اقتصاد و بررسی چالش‌ها و مشکلات، از دیگر اقدامات مهمی است که حوزه ارتباطات صنعت لجستیک می‌تواند به وسیله رسانه‌ها آن را هدایت و مدیریت کند. برگزاری رویدادهای تخصصی، حضور در رویدادهای تخصصی با شناسایی نقاط هدف سازمان، حضور درست، هماهنگ و به هنگام در نقاط تماس با لایه‌های مختلف ذی‌نفعان و ارتباط و اعتمادسازی برای آن از دیگر اقدامات مهم یک روابط عمومی در صنعت لجستیک است.


به لحاظ کمبود سرمایه انسانی متخصص در این حوزه، موضوع آموزش، تلاش برای جذب و نگهداشت متخصصان از طریق هماهنگی و همکاری با واحدهای HR سازمان نیز از وظایف دیگری است که می‌تواند در سایه ارتباطات شکل گیرد و محقق شود.

 
کمک به ارتقای مهارت دانشی و به‌روز فعالان این حوزه به ویژه تیم‌های روابط عمومی نیز موضوعی است که نباید از نظر دور نگه داشته شود. فعالان این صنعت باید به استانداردها و الگوهای جدید، ترندها و موضوعاتی مانند هوش مصنوعی مسلط شوند چراکه به اذعان فعالان این صنعت، موضوع هوش مصنوعی یکی از مهم‌ترین مشکلات و ضعف‌های صنعت لجستیک در ایران است.


روابط عمومی و حوزه ارتباطات در صنعت لجستیک مانند خود این صنعت، پیچیده، حساس و زیرساختی است اما با مجهز شدن به ابزارها و دیدگاه‌های علمی و به‌روز روابط عمومی، می‌توان این پیچیدگی‌ها را به نقاط موفقیت سازمان‌های لجستیکی تبدیل کرد. 

عکس خوانده نمی‌شود